본문으로 바로가기

Special Screenings in relation to Connecting Bodies: Asian Women Artists Shu Lea Cheang

  • 2024-12-04 ~ 2024-12-19
  • MMCA Seoul FILM&VIDEO
Special Screenings in relation to Connecting Bodies: Asian Women Artists Shu Lea Cheang

Special Screenings in relation to 

Connecting Bodies: Asian Women Artists

Shu Lea Cheang

2024.12.4.‒19. MMCA Seoul FILM&VIDEO



작가소개 개요

Shu Lea Cheang is an artist and filmmaker who engages in genre bending gender hacking art practices. She drafts sci-fi narratives in her film scenario and artwork imagination. She builds social interface with transgressive plots and open network that permits public participation. Celebrated as a net art pioneer with BRANDON (1998-99), the first web art commissioned and collected by Guggenheim Museum, New York, Cheang represented Taiwan with mixed media installation, 3x3x6, at Venice Biennale 2019. Crafting her own genre of Sci-fi New Queer Cinema, she has made 4 feature films, FRESH KILL(1994), I.K.U. (2000), FLUIDø (2017) and UKI (2023). In 2024, she received the LG Guggenheim Art and Technology Award. In early 2025, she presents a theatre performance Hagay Dreaming at Tate Modern and an exhibition KI$$ KI$$ at Haus der Kunst in Munich.


슈리쳉은 장르의 경계를 허물고 젠더를 해킹하는 예술가이자 영화감독으로, 영화 시나리오와 작품의 구상을 통해 SF적 서사를 그려낸다. 그는 위반적 플롯과 대중이 참여할 수 있는 열린 네트워크를 통해 사회적 인터페이스를 구축한다. 뉴욕의 구겐하임 미술관이 최초로 의뢰하고 소장한 웹아트 작품인 ‹브랜든›(1998-99)을 통해 넷아트의 선구자로 인정받았고, 2019년 베니스 비엔날레에서는 혼합매체 설치 ‹3x3x6›으로 대만관을 대표했다. SF 뉴퀴어시네마라는 자신만의 장르를 만들어냈으며, ‹프레쉬 킬›(1994), ‹아이.케이.유.›(2000),‹플로이도›(FLUIDø,2017),‹유케이아이›(2023) 등 4편의 장편영화를 만들었다. 2024년에는 LG 구겐하임 어워드를 수상했다. 2025년 초 테이트 모던에서 연극 공연 ‹하가이의 꿈›을, 뮌헨 예술의 집에서 전시 «KI$$ KI$$»를 선보일 예정이다.



12.4.‒5. 15:00

프로그램1 개요

FRESH KILL

1994, 80min, color, 35mm

2024 release - restored 35mm film print and 4K DCP

Initiated by the Fales Library & Special Collections of New York University with a grant from National Film Preservation Foundation.


‹프레쉬 킬›

1994, 80분, 컬러, 35mm

2024년 재개봉 - 복원된 35mm 필름 프린트와 4K DCP

뉴욕대학교 페일스 도서관 & 특별 소장품 및 미국 국립영화등기부의 지원으로 복원됨.


프로그램1 설명

Coined as an eco cybernoia film, an avant-anarcho ecosatire, FRESH KILL envisions a post-apocalyptic landscape strewn with electronic detritus and suffering the toxic repercussions of mass marketing in a high-tech commodity culture. “Kill” is Dutch for stream, FRESH KILL tells the story of two young lesbian parents caught up in a global exchange of industrial waste via contaminated sushi. The place is New York and the time is now. Raw fish lips are the rage on trendy menus across Manhattan. A ghost barge, bearing nuclear refuse, circles the planet in search of a willing port. Household pets start to glow ominously and then disappear altogether. The sky opens up and snows soap flakes. People start speaking in dangerous tongues. A riveting and densely packed film, Fresh Kill evokes the furious rhythms of channel surfing with its rapid-fire editing style.

‹프레쉬 킬›은 생태적 사이버 불안증에 관한 영화이자 아방가르드 아나키스트 풍의 생태적 풍자영화로, 전자 폐기물이 곳곳에 널린 종말 이후의 풍경과 첨단 기술이 지배하는 소비문화의 대중 마케팅에 따른 유독한 영향으로 고통받는 세상을 묘사한다. “킬(Kill)”이라는 단어는 네덜란드어로 하천을 뜻하는데, 이 영화는 오염된 초밥을 통해 전 지구적인 산업 폐기물 거래에 휘말린 젊은 레즈비언 부부의 이야기를 들려준다. 배경은 뉴욕이며, 시간은 현재다. 맨해튼 전역에서는 생선의 입이 트렌디한 레스토랑 메뉴로 유행한다. 핵폐기물을 실은 유령선이 정박지를 찾아 지구 주변을 맴돈다. 반려동물들은 불길하게 빛나다가 완전히 사라져버린다. 하늘에서는 비누 조각이 눈처럼 떨어진다. 사람들이 위험한 말들을 하기 시작한다. 긴장감 넘치고 밀도 높은 영화인 ‹프레쉬 킬›은 속도감 넘치는 편집 스타일을 통해 서핑하듯 채널을 돌려보는 격렬한 리듬을 연상케 한다.



12.11.15:00

프로그램2 개요

FLUIDø

2017, 80min, color, HD

‹플로이도›(FLUIDø)

2017, 80분, 컬러, HD


프로그램2 설명

Set in 2060, after the Government declares the eradication of AIDS, mutated AIDS viruses result in the ZERO GEN - genetically evolved gender fluid humans whose ejaculate is an intoxicating hyper-narcotic for the 21st century. A new war on drugs begins, the ZERO GEN are declared illegal. The bio-drug carriers are caught between underground drug lords, glitched super agents, a scheming corporation, and a corrupt government in this conspiracy-filled hyper viral film plot. “When Shu Lea Cheang’s Fluidø first came out in 2017 it was meant to be a queer cypherpunk science-fiction film. Now, in the era of global confinement, digital sexuality, and sanitary surveillance, it has become the archeology of our present,” writes Paul B. Preciado for Billy Wilder Cinema (LA) screening in 2021.


정부가 에이즈 퇴치를 선언한 2060년, 변이된 에이즈 바이러스로 인해 제로 젠(ZERO GEN)이 출현한다. 이들은 유전적으로 진화하여 성별이 유동적인 인간으로, 그들의 사정액은 21세기에 걸맞게 중독성이 강한 초강력 마약이 된다. 새로운 마약과의 전쟁이 시작되고, 제로 젠은 불법으로 규정된다. 생체 마약 운반자들은 이 음모로 가득한 하이퍼 바이러스 영화에서 지하 마약 조직, 오작동하는 초능력 요원들, 음모를 꾸미는 기업과 부패한 정부 사이에 끼어 곤경에 처한다. 폴 B. 프레시아도는 2021년 로스앤젤레스의 빌리 와일더 씨어터에서 열린 상영회를 위해 쓴 글에서 이 영화를 이렇게 설명했다. “2017년 슈리쳉의 <플로이도>(FLUIDø)가 처음 공개되었을 때, 이 영화는 퀴어 사이퍼펑크 SF를 지향했다. 하지만 전 지구적 봉쇄, 디지털 섹슈얼리티, 위생 감시의 시대인 지금, 이 영화는 우리의 현재를 보여주는 고고학이 되었다.”


12.12.,18, 19 15:00

프로그램3 개요

UKI

2023, 80min, color, 4K

<유케이아이>

2023, 80분, 컬러, 4K


프로그램3 설명

Coined as a Sci-fi Viral Alt-Reality Cinema, UKI’s storyline unfolds as we follow a defunct replicant REIKO dumped on Etrashville - a vast dump for electronic trash - who tries to revive themselves with the help of Etrashville’s transgenic inhabitants. Parallel to REIKO’s trajectory is that of an infected city and a conspiring biotech corporation GENOM Co. As the plot thickens, REIKO’s body is coded and decoded to re-emerge as UKI the Virus. Setting back GENOM’s bio-engineering scheme, UKI the Virus swarm through the infected city to liberate the occupied bodies. Through virus becoming, viral love, we claim our viral bodies. “This extraordinarily visually intense film moves from 3D graphics to game engine generated cinematic mise en scène to visual effects enhanced live action scenes in an extraordinary tour de force of contemporary digital collage.” – Matthew Fuller, Cultural Studies, Goldsmiths, University of London.


바이러스처럼 퍼져나가는 SF 대체현실 영화를 표방하는 ‹유케이아이›는 거대한 전자 폐기물 쓰레기장인 이트래쉬빌(Etrashville)에 버려진 고장 난 복제인간 레이코가 그곳에 사는 형질전환 주민들의 도움을 받아 자신을 되살리고자 애쓰는 이야기를 전개한다. 감염된 도시의 이야기와 음모를 꾸미는 생명공학 기업 게놈(GENOM Co.)의 이야기가 레이코의 여정과 평행선을 그린다. 이야기가 전개되면서, 레이코의 신체는 코딩과 디코딩을 거쳐 유케이아이(UKI) 바이러스로 다시 태어난다. 유케이아이 바이러스는 게놈의 생명공학적 계획을 저지하고, 감염된 도시 전역에 퍼져나가며 점령당한 신체들을 해방시킨다. 바이러스가 되어가는 과정과 바이러스적 사랑을 통해, 바이러스처럼 확산하는 우리의 신체를 점유한다. 매튜 풀러는 이 영화를 이렇게 설명했다. “시각적으로 매우 강렬한 이 영화는 3D 그래픽에서부터 게임 엔진으로 생성한 영화적 미장센, 시각효과를 강조한 실사 장면에 이르기까지 동시대의 디지털 콜라주가 지닌 강렬한 성취를 보여준다.”